İran, Türk TIR’larından aldığı akaryakıt fark ücretini bir depoda 450 dolara çıkardı. Sınırda engeller artırıldı. Yol güzergahı zorla uzatıldı.
Başbakan Erdoğan’ın 28-29 Mart’taki İran ziyaretinin dosyasında Türk şoförlerine çektirilen eziyet de yer aldı. Uluslararası ambargoyu Türk şoförler sayesinde delen Iran kolaylık yerine akıl almaz zorluklar çıkardı. Uygulamanın Türkiye’nin Suriye politikasından sonra eziyete dönüşmesi dikkat çekti.
Karayolu taşımacılığı anlaşmasını İran ilk defa bu yıl yenilemedi. Türk TIR’larından alınan akaryakıt fark ücreti depoda 450 dolara çıkarıldı. Gürbulak’tan içeri alınan Türk araçları dönüşte Hakkari Esendere’ye yönlendirilip yol uzatıldı. Bozuk ve güvenlik tehlikesi olan yolda Türk şoförleri riske atıldı.
Türkiye’ye acem oyunu
Türkiye’nin Esed yönetiminin sivilleri katletmesine karşı gösterdiği tepkiye İran dolaylı yollardan cevap veriyor.
İran, Türk TIR’lannı sınırda günlerce bekletirken dönüş yolunu da uzatıyor.
Başbakan Tayyip Erdoğan’ın Iran ziyaretinin dosyasında yer aldığı öğrenilen Türk şoförlerin Iran geçişlerindeki sıkıntısına ulaşıldı.
Ambargoları Türkiye üzerinden aşabilen İran’ın, Türk TIR’lara kolaylık yerine zorluk çıkardığı iyice gün yüzüne çıktı. Türkiye ile İran arasında karayolu taşımacılığı anlaşmasını İran tarafı ilk defa bu sene yenilemedi. Ayrıca İran makamları Türk kamyonlarından tahsil ettikleri akaryakıt farla ücretini bir depoda 450 dolara çıkardı. Gümrükleri verimsiz çalışan İran’ın haksız uygulamaları Türkiye’nin bu ülke üzerinden yaptığı transit taşımacılığını olumsuz etkiliyor. Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Yönetim Kurulu Başkanı Ruhi Engin Özmen, İran makamlarının Türk TIR’larının işlemlerini günlerce bekleterek yaptıklarını söyledi. Özmen, Türk taşımacılarının İran’a gidiş ve dönüşlerinde yaşadıkları toplam bekleme sürelerinin 14 güne ulaştığını vurguladı. Özmen, uzun kuyruklara rağmen çalışma saatleri anlamında da ciddi ihmaller bulunduğuna dikkat çekti. Ayrıca İranlı yetkililer, işlemlerin bitmesine rağmen TIR karnelerini teslim etmeyi de geciktirdiklerini kaydetti.
Dönüş Yolunu Uzatıyorlar
UND Başkanı Özmen, İran’dan dönüş yapan Türk araçlarının İran makamlarınca Hakkâri, Esendere gümrük kapısına yönlendirilmelerinin de ayrı bir mağduriyete neden olduğunun altını çizdi. Özmen, “Bu güzergâhın yol şartlan çok kötü. Özellikle kış aylarında büyük kazalar oluyor. Ayrıca askeri operasyon bölgesi” dedi.
Türkiye’de mazot satan İran TIR’ları
Uluslararası Nakliyeciler Derneği üyelerinin tespit ettiği başka bir oyun da raporlara yansıdı. İkili taşıma için Türkiye’ye boş giren İran araçları yüklemenin iptal olduğunu öne sürerek ülkelerine geri dönüyor. Ancak söz konusu boş girişlerde devasa depoları dolduran İran TIR’ları Türkiye’de ucuz mazotu vergisiz kayıtsız satarak yüklü paralar kazanıyor. Söz konusu boş giriş çıkışların iptalinin Türkiye ekonomisine katkısı olacağına dikkat çeken uzmanlar, boş girişlerin özel izne tabi olduğunu bu yönde kontrollere önem verilmesi gerektiğine dikkat çekiyor.
Kaynak: Bugün Gazetesi-25.03.2012
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder